Fanfare

Fanfare Helpt Elkander uit Afferden (L) is opgericht in 1906. De fanfare heeft ca. 100 leden waarvan ongeveer 50 leden in de fanfare en 25 leden in het studieorkest spelen. De vereniging heeft een eigen blokfluitopleiding.

Sinds 1995 staat het korps onder leiding van Eric Roefs, vanaf de oprichting de vijfde dirigent. In 2003 is de fanfare gepromoveerd naar de 3e divisie (de vroegere afdeling Uitmuntendheid).

De fanfare is op muzikale wijze betrokken bij alle belangrijke gebeurtenissen in het dorp en heeft zo een belangrijke maatschappelijke functie. Afgezien hiervan presenteert het korps zich ook op andere wijze. Tijdens het eeuwfeest in 2006 heeft de fanfare een groots jubileumconcert gehouden waarbij een combinatie is gezocht van fanfaremuziek met andere vormen van muzikaal entertainment, visuele effecten en theater. Deze lijn is voortgezet in de vorm van een jaarlijks themaconcert in samenwerking met artiesten uit het eigen dorp. Op deze wijze probeert de fanfare een breder publiek te trekken alsmede de fanfare aantrekkelijk te maken voor aspirant-muzikanten. De werving van nieuwe muzikanten heeft de permanente aandacht van de vereniging ook gezien de toekomstige ontwikkelingen wat subsidiëring en jeugd betreft.

De fanfare wordt met name in financieel opzicht in stand gehouden door de grote inzet van de vele leden en vrijwilligers alsmede de steun van de inwoners van Afferden. Dit alles resulteert in een bloeiende vereniging met een groot aantal jeugdige leden.

Studieorkest

In september 1994 is in samenwerking met fanfare Eendracht uit Siebengewald een jeugdorkest opgericht. Het doel van de zogenaamde jeugdfanfare is beginnende muzikanten samen muziek te laten maken en op deze wijze het plezier in muziek maken te vergroten. Tevens wordt hierdoor later de instroom in de grote fanfare gemakkelijker. De leiding is dan in handen van Iedje Heere. (Informatie uit: Jubileumboek fanfare Eendracht uit Siebengewald 1999.)

Jaren later is een einde gekomen aan de samenwerking tussen de fanfares van Afferden en Siebengewald. Het jeugdorkest van fanfare Helpt Elkander is zelfstandig verder gegaan onder leiding van dirigent Frank Knoops. Toen ook oudere aspirantmuzikanten de mogelijkheid werd geboden, lid te worden van het orkest, werd de naam veranderd in “Studieorkest Mettre Ensemble”. In september 2006 neemt Frank Knoops afscheid van het Studieorkest. Het dirigentschap wordt tijdelijk overgenomen door Gerrit Stoffele uit Heijen.

Door de grote toestroom van jeugdige muzikanten wordt de jeugdafdeling anders georganiseerd. Hiervoor wordt naar een passende dirigent gezocht. Deze wordt gevonden in de persoon van Marjo vd Locht uit Haps. Een ervaren dirigente die meerdere jeugdorkesten in de regio onder haar hoede heeft. Op 19 april 2007 is de eerste repetitie onder leiding van Marjo vd Locht. Tevens is voor de eerste-jaars leerlingen een samenspeelgroep samengesteld die ook door de nieuwe dirigente wordt geleid.

In 2009 krijgt het orkest een nieuw uniform, bestaande uit een donker blauwe sweater en daarop geborduurd het logo van fanfare Helpt Elkander. Dit is dan ook de aanzet tot een nieuwe, de huidige, benaming van het orkest, te weten: Studieorkest Fanfare Helpt Elkander.

In november 2009 viert het Studieokest zijn 15-jarig jubileum met als hoogtepunt een groots Halloweenconcert. Eind 2013 komt een einde aan het dirigentschap van Marjo vd Locht. In januari 2014 wordt Bart Wolters als nieuwe dirigent van Studieorkest Fanfare Helpt Elkander aangesteld. Bart is lid van Fanfare Helpt Elkander en speelt hoorn. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al veel ervaring, o.a. als gastspeler bij diverse orkesten. Verder heeft Bart de vooropleiding conservatorium aan het Valuascollege gevolgd.